O Σκλαβενίτης (ξανα)μπαίνει στο χάρτη των αυτόματων ταμείων
Ξεκίνησε εδώ και μερικές εβδομάδες η τοποθέτηση self scanning ταμείων σε μικρό αριθμό καταστημάτων της Σκλαβενίτης. Ο τετραπλός λόγος που οδηγεί και τις εταιρείες που ήταν αρνητικές να υιοθετήσουν την νέα τεχνολογία.
Με χαμηλούς τόνους, όπως άλλωστε ταιριάζει στη διοίκηση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, τα αυτόματα ταμεία εισέρχονται και στην Σκλαβενίτης. Εδώ και λίγο διάστημα έχουν αρχίσει να τοποθετούνται σε μικρό αριθμό καταστημάτων self checkout ταμεία (σ.σ. ταμεία χωρίς ταμίες που τη διαδικασία την ολοκληρώνει μόνος του ο πελάτης) που λειτουργούν συμπληρωματικά στα «κανονικά» ταμεία.
Απαντώντας σε ερώτηση του flash.gr κύκλοι κοντά στη διοίκηση της αλυσίδας δεν αποκάλυψαν ούτε τον αριθμό των καταστημάτων που έχει προχωρήσει η εγκατάσταση των νέων ταμείων, ούτε εάν στο μέλλον θα υπάρξει επέκταση στο μεγαλύτερο μέρος των 460 καταστημάτων που έχει ο όμιλος. Όπως σημείωσαν η τοποθέτηση τους έγινε με στόχο την καλύτερη και πιο γρήγορη εξυπηρέτηση των πελατών, ιδίως σε καταστήματα που εμφανίζουν μεγάλη επισκεψιμότητα.
Ουσιαστικά είναι η τρίτη επαφή της αλυσίδας με τη νέα τεχνολογία. Η ίδια την είχε δοκιμάσει πειραματικά σε μικρό βαθμό σε υπερμάρκετ που άνοιξε την περασμένη δεκαετία (π.χ. στο πρώην εργοστάσιο της Ιζόλα στην Καλλιθέα) ενώ βρέθηκα και με «προίκα» κάποιων αυτόματων ταμείων από την Carrefour μετά την πτώχευση της Μαρινόπουλος.
Οι τέσσερις λόγοι που εδραιώνουν τα self checkout ταμεία
Η ραγδαία επέκταση των self checkout ταμείων παγκοσμίως αλλά και στην χώρα μας, ειδικά μετά την πανδημία, αναμένεται να συνεχιστεί. Η κάθε αλυσίδα φυσικά θα εξετάσει ανάλογα με το προφίλ της και το μοντέλο της σε τι βαθμό θα τα αναπτύξει. Για παράδειγμα, η Lidl Hellas, όπως πρώτο είχε γράψει το flash.gr, υιοθετεί σταδιακά και στη χώρα μας το μοντέλο καταστήματος όπου οι πελάτες θα εξυπηρετούνται κυρίως από αυτόματα ταμεία.
Οι λόγοι που οδηγούν ακόμη και τις πιο διστακτικές και συντηρητικές αλυσίδες να υιοθετούν τα self checkout ταμεία είναι βασικά τέσσερις. Οι δύο έχουν να κάνουν με πελάτες, τους βιαστικούς που δεν θέλουν να περιμένουν σε ουρές και τους νεότερους – κυρίως Gen Z – που δεν θέλουν να έχουν «πολλά πολλά» με τρίτους ειδικά σε συναλλαγές.
Οι άλλοι δύο λόγοι είναι επιχειρησιακοί, αυτονόητο είναι ότι μειώνεται το κόστος καθώς πλέον υπάρχει ένας επόπτης που ελέγχει από δύο έως δέκα ταμεία ενώ το προσωπικό που εξοικονομείται κατά κανόνα αξιοποιείται σε άλλα πόστα εντός των καταστημάτων. Σύμφωνα με τις διοικήσεις μεγάλων αλυσίδων το πρόβλημα εύρεσης προσωπικού είναι έντονο και στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και ειδικά σε τουριστικές περιοχές.
Η ιστορία των αυτόματων ταμείων
Τα ταμεία χωρίς ταμίες είναι μία εναλλακτική που ξεκίνησε στα ‘90s και καθιερώθηκε στα σούπερ μάρκετ αρκετών χωρών την τελευταία δεκαπενταετία. Η Ελλάδα έμεινε πίσω στον συγκεκριμένο χώρο καθώς η περίοδος που η τεχνολογία αναπτύσσονταν δυναμικά στον υπόλοιπο κόσμο συνέπεσε με την οικονομική κρίση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης – πέρα από κάποια πειράματα που είχαν προηγηθεί από την Βερόπουλος - ήρθαν στα τότε υπερμάρκετ της Carrefour το 2012 (σ.σ. μέρος των οποίων κληρονόμησε η Σκλαβενίτης) και η AB Βασιλόπουλος το 2015.
Σημαντικό ρόλο για τη δυναμική επέκταση τους τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα έπαιξε η πανδημία. Στην Ελλάδα πλέον και οι πέντε μεγάλοι παίκτες (Σκλαβενίτης, Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης) έχουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ταμεία self checkout και είναι απλά θέμα χρόνου να δούμε κατά πόσο η τεχνολογική εξέλιξη θα αποτελέσει συμπληρωματική λύση ή θα είναι η κυρίαρχη τάση.